Hovedparten af de problemer vi arbejder med som erhvervspsykologer handler dybest set om ineffektiv kommunikation. Den væsentligste årsag til at man ikke trives i sit job er også dårlig kommunikation; forskningen viser, at det drejer sig om op til 80% af tilfældene. Udvikling af kommunikative- og emotionelle kompetencer bør derfor være det højest prioriterede udviklingsområde indenfor HR området i virksomheder og organisationer.

Øgede krav til videndeling, håndtering af forandringsprocesser og øget kompleksitet sætter fokus på kvaliteten af relationer i organisationer. Derfor bliver virksomhedens interne kommunikationskvalitet bestemmende for udviklingspotentiale, trivsel, stressreduktion og effektivitet.
Sammen med forskere og praktikere i USA og England har vi udviklet CIPS (Communication and InterPersonal Skills), der omfatter en kommunikationstest og en videobaseret metode til intensiv træning af kommunikative og emotionelle færdigheder. CIPS metoden giver indsigt i egne kommunikationsmønstre, følelsesmæssig erkendelse og mulighed for at afprøve ny adfærd i praksis. Metoden indebærer, at man får kompetente vurderinger af stærke og svage sider, og ikke mindst mulighed for at træne netop de kommunikative og emotionelle kompetencer, der er brug for.
CIPS træning er også et væsentligt fundament i vore kurser i personligt lederskab og i vore coaching- og sparringsforløb. Igennem de sidste 10 år har mere end 3000 danske ledere gennemgået CIPS træningen for at få udviklet deres personlige ledelsesfærdigheder.
 
loading quote
 
© Metze Erhvervspsykologer A/S 2009
Atomic Orange